Voor telers die vooruit kijken

Albert Heijn test plasticvrije groenten en fruit

75 0
Albert Heijn test plasticvrije groenten en fruit

Albert Heijn doet sinds 1 april in Hoofddorp een test met een groente- en fruitafdeling zonder plastic. De supermarktketen wil zien hoe de ‘blote’ producten zich houden zonder bescherming. De test duurt nog tot het eind van de maand.

AH wil het verpakkingsmateriaal in zijn winkels terugdringen met 25 procent in 2025. Juist plastic is veel klanten een doorn in het oog, zegt een woordvoerder van de supermarkt. Alle supermarkten zijn overigens bezig de plastic berg te verkleinen. In totaal moet hij 20 procent lager, zo laat het CBL, de brancheorganisatie van Nederlandse supermarkten, weten. Ook moeten de verpakkingen in supermarkten vanaf 2025 voor 95 procent recyclebaar zijn. De CBL-afspraken hebben overigens alleen betrekking op huismerken. Met de fabrikanten van A-merken zijn nog geen afspraken gemaakt; de huismerken lopen dus voor.

Dry misting

Er is al veel aangepast, laat AH desgevraagd weten. Zo hebben bakjes met zacht fruit zoals bessen en frambozen nu een dun laagje plastic dat het doosje afdekt. Marit van Egmond, sinds januari de nieuwe CEO van AH, meldt dat 150 winkels ook gebruik maken van dry misting: verneveling waardoor groenten langer houdbaar blijven wanneer er geen plastic omheen zit. Verpakkingen zorgen er overigens voor dat producten langer houdbaar blijven, waardoor de winkels en de klanten hun komkommers of appels niet onnodig hoeven weg te gooien, wat leidt tot minder verspilling. Daarnaast speelt ook hygiëne een rol.

Laseren of coaten

Jumbo begon vorige zomer met het laseren van producten van de versafdeling, zoals gember, courgette en flespompoen. Dit gaat volgens de supermarkt niet ten koste van de smaak, geur of de houdbaarheid.
Apeel is een nieuwe technologie ontwikkeld door Apeel Sciences, een van planten afgeleide coating die de houdbaarheid van groenten en fruit verdubbelt. Nature’s Pride, dat met Apeel samenwerkt, start dit jaar pilots met avocado’s in geselecteerde winkels in Europa.

Plastic footprint

Steeds meer grote bedrijven maken hun jaarlijkse verpakkingsvolumes openbaar. Coca-Cola is een van de 31 bedrijven die in een rapport van de Ellen MacArthur Foundation inzicht geeft in zijn ‘plastic footprint'. Samen produceren deze bedrijven 8 miljoen ton aan plastic verpakkingsmateriaal per jaar. Nestlé (1,7 miljoen ton) komt na Coca-Cola op de tweede plaats, en ook Danone (750.000 ton) en Mars (129.000 ton) durven zich bloot te geven. Het Nederlands-Britse Unilever produceerde ‘maar’ 610.000 ton plastic in 2017.

Plasticvrij of verpakkingsvrij

Er zijn ook initiatieven om verpakkingen helemaal uit te bannen. Zo is de 20-jarige studente Romee Hoeksma begonnen met haar bedrijf Loose, dat verpakkingsvrij voedsel verkoopt. Het Britse dorp Penzance deed vorig jaar plastic helemaal in de ban. Na te hebben afgerekend met rietjes, wegwerpbekers en verpakkingen geldt het dorp nu als eerste plasticvrije stad in Groot-Brittannië.

Bron: AD/Foodlog/Nature’s Pride.

Geef commentaar

Uw e-mail adres wordt niet gepubliceerd