Voor telers die vooruit kijken

‘Als je meerwaarde wilt bieden, moet je insteken op kwaliteit’

Voorn Spray Roses kiest voor trosrozen
293 0
‘Als je meerwaarde wilt bieden, moet je insteken op kwaliteit’

Kwaliteit staat sinds de oprichting van het bedrijf in 1986 al voorop. Om dat te waarborgen is Frank Voorn van Voorn Spray Roses uit Luttelgeest continu bezig met vooruit kijken en vernieuwen. Afgelopen jaren maakte het bedrijf de omslag van enkelbloemige naar trosrozen. “Kwaliteit bepaalt de prijs.”

In de kas lopend, wijst hij ineens naar een witte trosroos. “Kijk”, zegt eigenaar Frank Voorn, “deze cultivar mag maximaal maar vijf knoppen hebben.” Hij breekt ondertussen enkele pluizen af. “Als het er meer zijn, dan komen de bloemknoppen niet voldoende open en dat is juist waar het om draait: de balans vinden tussen voldoende bloemknoppen en het open komen. Als je meerwaarde wilt bieden, dan moet je insteken op kwaliteit. Dat vergt veel aandacht, maar we willen deze cultivar graag in ons assortiment houden, want hij is heel mooi en heeft een fijne geur. Die extra aandacht betaalt zich uiteindelijk terug in de prijs, zo is onze ervaring.”

Nieuwe soorten

Voorn is sinds 2017 bezig met zijn 2,5 ha grote kas om te schakelen van de enkelbloemige cultivar Grand Prix naar trosrozen. Hij startte op kleine schaal met de basiskleuren, de pasteltinten. “De Grand Prix was in 2017 nog niet aan vervanging toe, maar dat zit er de komende jaren wel aan te komen. We zochten een product, waarmee we ons beter kunnen onderscheiden in de markt en waarmee we elk jaar vernieuwingen door kunnen voeren.”

Met trosrozen denkt de teler dat zeker waar te kunnen maken. “Elk jaar wil ik nieuwe soorten introduceren. Nu bestaat de kas uit 40% Grand Prix en 60% trosrozen. Dit jaar willen we het laatste deel omschakelen. Daarna wil ik in een cyclus terechtkomen, waarin ik elk jaar een kwart van de teelt vernieuw. Door elk jaar nieuwe soorten te introduceren, kan je beter inspelen op de vraag van de markt en je kan het plantmateriaal sneller vervangen dan gebruikelijk. Dat komt de kwaliteit ten goede. Oudere planten produceren meer stelen. Dat gaat ten koste van de kwaliteit.”

Eigen assortiment

Zijn afnemers vragen geregeld om vernieuwing. De helft gaat weg via directe verkoop. De andere helft via de veilingklok. “Zeker als het gaat om directe verkoop is vernieuwing belangrijk. Op die manier blijf je continu onder de aandacht. De markt vraagt om noviteiten en met diverse trosrozen kan ik daaraan voldoen.” Nauw contact met zijn afnemers staat daarbij voorop. “Via hen proef ik de markt en hoor waar behoefte aan is. Daar pas ik mijn teeltplan op aan.”

Toch laat hij zich er niet te veel door leiden. “De handel vindt nieuwe dingen altijd leuk, maar trosrozen staan vier jaar, dus de cultivars die ik kies, moeten over drie jaar ook nog leuk zijn. Daarom vind ik het belangrijk een eigen assortiment te hebben.”

Omschakelen kost tijd

Voorn heeft nu elf verschillende cultivars en wil dit jaar uiteindelijk naar zeventien. Dat kost tijd. Hij geeft toe dat het financieel aantrekkelijker was geweest, als hij de hele kas in een keer had omgeschakeld, maar praktisch gezien was dat niet haalbaar en het zou kwaliteitsverlies betekenen. “Je hebt tijd nodig om de juiste cultivars te vinden. We willen soorten die iets toevoegen aan ons assortiment”, legt hij uit.

Ze maken al het plantmateriaal zelf en kweken het zelf op. “We knippen een stekje en steken dat in een steenwolblok. Het testen van een nieuwe cultivar duurt gemiddeld een jaar. We moeten onderzoeken of de betreffende soort past bij ons klimaat, hoe de plant groeit, hoe de tros zich ontwikkelt enzovoort.”

Meer werk

Zo blijven er van de zestig proefsoorten die nu bij de teler staan, misschien maar vijf over waarmee hij verder gaat. “Pas als we tevreden zijn over de kwaliteit, dan gaan we de betreffende cultivar opschalen.”

Daarnaast vraagt een nieuwe teelt een heel andere werkwijze, ook die omschakeling kost tijd. “Zo hebben we niets meer aan onze bosautomaat”, zegt de teler. “We moeten nu weer sorteren met de hand. Ook zijn trosrozen in onze waterbakken veel gevoeliger voor beschadiging. De trossen zijn zwaar, dus ze vallen gauw om. We zijn nu aan het kijken of we een beter systeem kunnen vinden. Daarnaast vraagt elke soort een andere manier van werken. Er komt dus heel wat meer werk bij kijken.”

Kleinschaligheid als kracht

Als ondernemer van een niet al te grote rozenkwekerij, kan hij er bovenop zitten. “Dat is onze kracht. We kunnen veel aandacht besteden aan de teelt en ons product.” Voor de marketing en verkoop heeft hij, gezamenlijk met drie andere rozenkwekers, twee externe verkopers. Tien jaar geleden zijn ze hier al mee gestart. Naast de marketing en verkoop verzorgen zij ook een stukje kwaliteitsbewaking. Periodiek beoordelen zij de rozen op de veilingen. “Ik vind het belangrijk om dit door een externe partij te laten doen. Als ondernemer zit je zo dicht op je product dat je voor sommige dingen blind kan worden. Dit houdt je scherp.”

De extra inspanningen betalen zich terug. “Vooralsnog behalen we een goed resultaat. De waardering die de afnemers voor ons hebben, lees je af aan de prijs die ze ervoor willen betalen. Ik kan een meerprijs realiseren, dus daar ben ik tevreden over”, zegt hij. “Uiteindelijk bepaalt de kwaliteit de prijs.”


Ideeën opdoen

Frank Voorn is als bestuurslid ook betrokken bij teeltgebied Nieuwland. Vanuit die achtergrond gaat hij dit jaar naar HortiContact in Gorinchem. “Eerlijk gezegd ben ik er nooit eerder geweest”, lacht hij. “Dat mag je er best in zetten. Ik dacht altijd dat het meer een beurs was voor telers en toeleveranciers. Ik wil juist in contact komen met afnemers. Maar dit jaar ga ik dus wel. Wellicht doe ik er ook nog ideeën op voor mijn eigen bedrijf.”


Samenvatting

Voorn Spray Roses uit Luttelgeest is bezig met een omschakeling van de enkelbloemige cultivar Grand Prix naar trosrozen. Hiermee kan het bedrijf zich beter onderscheiden in de markt en elk jaar vernieuwingen doorvoeren. Eigenaar Frank Voorn wil uiteindelijk in een cyclus terechtkomen, waarin hij elk jaar een kwart van de teelt vernieuwt. Daardoor denkt hij beter te kunnen inspelen op de vraag vanuit de markt en het plantmateriaal sneller te kunnen vervangen dan gebruikelijk.

Tekst en beeld: Marjolein van Woerkom.

Geef commentaar

Uw e-mail adres wordt niet gepubliceerd