Voor telers die vooruit kijken

‘Bezoek aan bijzondere bedrijven met eigen gezicht en visie’

HortiContact Tour, speciaal voor buitenlandse ondernemers
65 0
‘Bezoek aan bijzondere bedrijven met eigen gezicht en visie’

Februari is doorgaans een koude maand voor een bezoek aan Nederland, maar in de kas is het dan al een beetje lente. Naast een bezoek aan de vakbeurs HortiContact kunnen buitenlandse tuinbouwondernemers deelnemen aan een tweedaags programma, waarin ze de nieuwste ontwikkelingen kunnen opsnuiven bij de rozen- en paprikateelt en veredeling en vermeerdering van orchideeën en anthuriums.

Met de vakbeurs HortiContact is Gorinchem in februari drie dagen lang het centrum van de glastuinbouw. Buitenlandse bezoekers zullen in deze periode ook een glimp willen opvangen van de jongste ontwikkelingen op praktijkbedrijven. Daarom is er ook dit jaar een tweedaags programma samengesteld voor mensen die hun kennis over de Nederlandse glastuinbouw willen vergroten en verdiepen. De organisatie is in handen van vakbeurs HortiContact, Uniglobe Westland Business Travel en In Greenhouses magazine.

Op de eerste dag van het programma staan bezoeken aan Wageningen University & Research en het Delphy Improvement Centre in Bleiswijk gepland. In de nabije omgeving van deze onderzoekcentra liggen drie innovatieve tuinbouwbedrijven, die in het excursieprogramma zijn opgenomen. Dit zijn rozenkwekerij Marjoland in Waddinxveen, orchideeën en anthurium veredelings- en vermeerderingsbedrijf Anthura in Bleiswijk en paprikakwekerij Oostland Company in Berkel en Rodenrijs. De tweede dag gaat de groep naar Gorinchem, voor lezingen en bezoek aan de vakbeurs.

Zelfstandige teams

Bij Marjoland, de rozenkwekerij, die Joop en Mariola van den Nouweland hebben opgebouwd, heeft de afgelopen jaren een professionaliseringsslag plaatsgevonden. De kinderen hebben inmiddels veel taken van hun ouders overgenomen. Daarbij is een nieuw directie- en managementteam samengesteld. Verschillende zelfstandige teams, van ieder ongeveer zes mensen, voeren het productieproces uit.

Daniël van den Nouweland doet het woord namens de familie, die wel gewend is aan de ontvangst van groepen bezoekers. Op het 20 ha grote bedrijf telen zij verschillende kleuren grootbloemige rozen, waaronder de bekende Red Naomi!. “We laten onze bezoekers zien hoe de rozen groeien en hoe we ze uiteindelijk verwerken tot eindproduct”, vertelt hij. “Ook zullen we vertellen over de nieuwe ontwikkelingen, waarmee we bezig zijn.”

Op deze rozenkwekerij zijn door onderzoekers van Wageningen University & Research al veel metingen gedaan naar (horizontale) luchtbeweging en mogelijke temperatuurverschillen. Dit is een belangrijk thema in situaties waarbij intensief belichten wordt gecombineerd met één of meer schermdoeken. De bezoekers krijgen waarschijnlijk ook de afdeling boven de verwerkingsruimte te zien, die luchtslurven onder het gewas heeft. De aanblik van zo’n dubbele etage zal zeker nog even op het netvlies blijven staan. Gewasgezondheid krijgt veel aandacht. “We zullen wat vertellen over meeldauwbestrijding met behulp van ozon”, besluit Van den Nouweland.

Proactieve houding

Het tachtig jaar jonge familiebedrijf Anthura, winnaar van de Tuinbouw Ondernemersprijs 2019, heeft de bezoekers veel te bieden. Het brede en kleurrijke assortiment orchideeën en anthuriums is wereldwijd toonaangevend en tegelijkertijd zeker een fotomomentje waard.

Het veredelings- en vermeerderingsbedrijf heeft met hulp van KeyGene het DNA van zowel phalaenopsis als anthurium ontrafeld. Met drie andere veredelingsbedrijven heeft het een samenwerkingsverband onder de naam GenNovation, om veredelingstechnieken verder te ontwikkelen. Deze proactieve houding zorgt ervoor dat de ontwikkeling van bijvoorbeeld resistenties tegen ziekten in de toekomst sneller kan gaan, waardoor de teelt duurzamer wordt. “Veredelen vraagt om een lange termijn focus, want de veredeling van een goed ras duurt vele jaren”, vertelt directielid Marco van Herk. We moeten zeker tien jaar vooruitdenken om de juiste, meest duurzame methode te vinden.

De deelnemers krijgen de kleurrijke showroom te zien, evenals de 12 ha grote hypermoderne productielocatie van anthuriumplanten. Daar kunnen zij ondervinden dat het bedrijf werkt aan meerdere nieuwe ontwikkelingen en technieken. “We richten ons op de toekomst en hechten grote waarde aan duurzaamheid”, legt Van Herk uit. Daarom heeft het bedrijf aansluiting op een geothermische bron, neemt het CO2 af van een elektriciteitscentrale in Rotterdam en schaft het zonnepanelen (1.800 kW) aan.

Krachtige communicatie

Als laatste staat paprikakwekerij Oostland Company van de familie Hendriks op het programma. Dit 16 ha grote familiebedrijf heeft een jonge directie, die bestaat uit Teun, Eléonore en Lennert Hendriks. Voorheen teelde het bedrijf vier verschillende kleuren paprika’s. “Wij zijn inmiddels teruggegaan naar twee kleuren, rood en oranje”, vertelt Eléonore Hendriks.

Er is in de afgelopen jaren veel veranderd, laat zij weten. Was het bedrijf ooit lid van een telersvereniging voor de afzet, vijf jaar geleden is dat relatief veilige pad losgelaten. De twee broers en hun zus zijn zelf begonnen met de verkoop van hun paprika’s. “We wilden ons onderscheiden van de massa met een stukje kwaliteit en maatwerk”, legt ze uit. “We zoeken ook gericht naar klanten die bij ons passen.”

Inmiddels heeft het bedrijf ruim tien vaste klanten. “Voor de verkoop gebruiken we moderne communicatiemiddelen, zoals Skype en Whatsapp. Onze kracht zoeken we in communicatie en kwaliteit. We staan open voor nieuwe vormen van samenwerking.” Buiten de commerciële belangen levert het bedrijf bijvoorbeeld regelmatig paprika’s aan de Voedselbank en participeert het in schoolevenementen in de omgeving.

Duurzame ontwikkelingen gaan ook door bij deze paprikakwekerij. Het bedrijf is betrokken in een project om zonnepanelen te delen, die op de bedrijfsruimte zijn neergelegd. Kortom, naast mooie paprika’s kijken is hier ruimte om van gedachten te wisselen over veel actuele onderwerpen.


’Fijne vakbeurs’

Daniel van den Nouweland zal dit jaar HortiContact niet overslaan. “We gaan, want we vinden het een fijne vakbeurs om inzicht te krijgen in ontwikkelingen binnen de branche”, vertelt hij. Marco van Herk denkt er hetzelfde over. “Hoewel we er zelf dit jaar niet aan deelnemen, gezien onze volle internationale beursagenda, gaan we er wel naartoe.” Eléonore Hendriks laat het bezoek dit jaar graag over aan haar broers, want zij heeft het heel erg druk met haar jonge gezin.


Samenvatting

De HortiContact Tour, het excursieprogramma voor buitenlandse deelnemers, heeft dit jaar drie innovatieve tuinbouwbedrijven op het programma staan. Naast het aanschouwen van de nieuwste technische ontwikkelingen binnen deze familiebedrijven kunnen de buitenlandse ondernemers proeven hoe de jonge directieteams tegen modern tuinbouw-ondernemerschap aankijken. Elk bedrijf heeft zich sterk gespecialiseerd en daarmee een eigen positie verworven.

Tekst en beeld: Pieternel van Velden.

[/wcm_restrict]

Geef commentaar

Uw e-mail adres wordt niet gepubliceerd