Voor telers die vooruit kijken

Blurring

Vaste columnist: Eric Moor
506 0
Blurring

Een trend die al een poosje bij onze collega’s van de foodsector gaande is heet ‘blurring’. Je ziet ze steeds vaker, koffietentjes waar je behalve een goede latte macchiato drinkt of een ‘home-made’ taartje eet, ook een fiets kunt huren of je spijkerbroek ‘customizen’. Vroeger heette dit branchevervaging, vandaag de dag blurring, het samenbrengen van bijvoorbeeld retail en horeca. Ook binnen de kledingbranche sijpelt deze trend langzaam door. Er duiken steeds meer groene planten op bij trendy modeketens en in het schap van Hema zijn al cactussen te vinden. Voor het bereiken van je doelgroep speelt deze trend een steeds grotere rol.

Vorig jaar was Sion één van de initiatiefnemers van de bloemenboot tijdens de jaarlijkse Canal Pride in Amsterdam. In 2014 werd ik uitgenodigd dit spektakel bij te wonen. Een geweldige dag, maar ik was verbaasd over de soms saaie boten die mee voeren. Tijd voor verandering; blurring! Al snel wisten we verschillende enthousiaste partijen samen te brengen en was ‘share your love with flowers’ geboren. Met elkaar is een prachtig resultaat neergezet en ging er een veelbesproken bloemenboot door de Amsterdamse grachten.

Vooraf en achteraf was er positief én negatief commentaar, maar een initiatief als dit roept altijd reacties op. Ook blurring kent voor- en tegenstanders, vanuit de horeca is er kritiek op de huidige regelgeving en er gaan zelfs stemmen op om de drank- en horecawet aan te passen. Maar er klinken ook andere geluiden, in diverse gemeenten lopen pilotprojecten.
Ook wij moeten mee in deze trend. Er is namelijk een complete generatie die heel moeilijk te bereiken is. Door deelname aan bijvoorbeeld de Canal Pride, Fashion Week en festivals en door verrassende acties op onverwachte momenten, weten we de consument te prikkelen. Dat is wat we willen: emotie oproepen voor producten die met passie zijn geteeld.

We moeten er met elkaar voor zorgen dat het niet alleen een concept blijft binnen retail en horeca, maar het ook in de sierteeltsector met enthousiasme omarmen. Ook dit jaar nam ‘share your love with flowers’ deel aan de Canal Pride; nog mooier en er was zelfs een tweede bloemenboot. De promotiecampagne wordt daarnaast breed ingezet, met steeds verrassende initiatieven en verschijningen. Blurring van het zuiverste soort, wie volgt?

Eric Moor, phalaenopsisveredelaar

Geef commentaar

Uw e-mail adres wordt niet gepubliceerd