Voor telers die vooruit kijken

Consument besteedt kwart meer aan duurzaam voedsel

131 0
Consument besteedt kwart meer aan duurzaam voedsel

Consumenten besteedden in 2016 voor 3,8 miljard euro aan duurzaam voedsel, een stijging van 26% ten opzichte van een jaar eerder. Het aandeel duurzaam voedsel binnen de totale voedselbestedingen steeg daarmee van 8% naar 10%. Dit blijkt uit de jaarlijkse Monitor Duurzaam Voedsel, uitgevoerd door Wageningen Economic Research in opdracht van het ministerie van Economische Zaken.

De Monitor meet bestedingen aan voedingsmiddelen die door consumenten op één of meer aspecten als duurzaam kunnen worden herkend. Daarbij gaat het om producten die voorzien zijn van een keurmerk met onafhankelijke controle, zoals MSC, Fairtrade en Biologisch.

Duurzame agf stijgt met 23%

In 2016 lieten alle productgroepen binnen duurzaam voedsel, met uitzondering van zuivel, per saldo een groei zien in de bestedingen. De consument kocht met name meer duurzamer geproduceerde vlees en vleeswaren (+102%). De consumptie van duurzaam geproduceerde aardappelen, groenten en fruit steeg met 23%.

Forse groei supermarkten en verkooppunten 'on the go'

In de supermarkten en bij verkooppunten ‘on the go’ - zoals op vliegvelden, treinstations en tankstations - was de groei het grootst, respectievelijk 36 en 42 procent. In totaal wordt in de supermarkt 12% besteed aan producten met een duurzaamheidskeurmerk. De duurzame bestedingen in de foodservice (horeca, zorginstellingen en cateringbedrijven) stegen in 2016 met gemiddeld 12%. In de speciaalzaken voor duurzame voeding bleven de bestedingen nagenoeg gelijk.

Biologisch groeit minder hard

Eerdere onderzoeken naar de bestedingen aan biologische producten gaven een jaarlijkse stijging aan tot 20% in de periode 2010-2015. Tussen 2015 en 2016 steeg de omzet van biologische producten met 'slechts' 8%. De omzetten bedroegen 1.089 miljoen euro in 2015 en 1.171 miljoen euro in 2016. Het marktaandeel van biologische producten neemt nog steeds toe, maar blijft met 3% relatief beperkt.
De meeste bestedingen aan biologisch voedsel vinden plaats in supermarkten: 648 miljoen euro. De speciaalzaken voor duurzame, vooral biologische, voeding zijn met een omzet van 336 miljoen euro ook belangrijk. De buitenhuishoudelijke markt is goed voor een omzet van 187 miljoen euro.

Meer informatie is te vinden op de website van Wageningen Economic Research.

Geef commentaar

Uw e-mail adres wordt niet gepubliceerd