Voor telers die vooruit kijken

Consument koopt vooral ‘makkelijke’ groenten

289 0
Consument koopt vooral ‘makkelijke’ groenten

Nederlandse consumenten kochten in 2018 acht procent meer voorbewerkte groenten en aten meer verse groenten buitenshuis. Steeds meer Nederlanders kopen weleens maaltijd- of soeppakketten. Ook horeca en catering gaan voor gemak. Inkoop van groentemixen steeg in de foodservice met 36 procent. Ook hier geldt: maak de gezonde keuze, de gemakkelijke keuze.

In volume steeg de aankoop van verse groenten in horeca en catering met zeven procent. Dit is een afvlakking van de forse volumegroei van voorgaande jaren. De horeca kiest daarbij voor steeds luxere producten zoals premium-soorten en voorgesneden mixen.

Druk

De verklaring wordt gezocht in de steeds grotere druk op chefkoks om origineel te zijn met menu’s zonder al te veel extra arbeid. Daarbij wordt ook gekeken naar goede portionering en minder verspilling. De vraag naar blauwe bessen en frambozen blijft groeien, daarnaast verrast de horeca hun gasten steeds vaker met mango.

Herkomst

De groente- en fruitsector besteedt veel aandacht aan een duidelijke herkomst van producten en de wijze waarop producten worden geproduceerd. Met oog voor duurzame productie en handel, voedselveiligheid en eerlijke arbeidsomstandigheden. Groenten en fruit zijn immers goed voor de samenleving.

Meer groenten, minder fruit

In 2018 gaf de consument 5 procent meer uit aan verse groenten en fruit voor thuisgebruik. Nederlanders kochten wat meer volume verse groenten (+1%), maar minder vers fruit (-3%). De gemiddelde consumentenprijs voor een kilo vers fruit lag wel 10 procent hoger waardoor de uitgaven aan fruit met 6 procent stegen.

Flinke daling appelverkoop

Vooral appels waren door het lage aanbod in de eerste helft van 2018 duurder, waardoor 10 procent minder appels werd gekocht. Appels zijn goed voor 20 procent van de totale fruitaankoop. De daling in de verkoopcijfers van appels had daardoor een grote impact op de totale fruitaankoop. Nederlanders kochten daarnaast minder sinaasappels.

Btw-verhoging

De groente- en fruitsector vreest dat de btw-verhoging op groenten en fruit een nadelig effect heeft op de verkoop, met name bij consumenten met een kleinere beurs. Juist deze groep heeft een grote inhaalslag te maken om de dagelijks aanbevolen hoeveelheid groenten en fruit te consumeren.

Stijging exotisch fruit

Aan de andere kant nam de belangstelling voor duurdere producten als zachtfruit, exotisch fruit en vers gesneden fruit verder toe. De warme zomer had een positief effect op de verkoop van saladegroenten als komkommer, tomaat en paprika.

Diagram: GroentenFruit Huis.

Geef commentaar

Uw e-mail adres wordt niet gepubliceerd