Voor telers die vooruit kijken

Dutch Greenhouse Delta tekent overeenkomst Chinees High-Tech Agriculture Park

56 0
Dutch Greenhouse Delta tekent overeenkomst Chinees High-Tech Agriculture Park

Dutch Greenhouse Delta en Jiashan Sino-Dutch Industrial Park Investment Company hebben een overeenkomst getekend voor de ontwikkeling van een High-Tech Agriculture Park in China. Met de ondertekening van de aandeelhoudersovereenkomst is de start van de joint venture tussen de twee bedrijven een feit. De ondertekening van de aandeelhoudersovereenkomst vond plaats op de vakbeurs GreenTech.

Het park wordt de Chinese landingsplaats voor Nederlandse topexpertise uit de gehele tuinbouwketen en is zo’n 400 hectare groot. In de kassen zal het bedrijfsleven de meest geavanceerde tuinbouwtechniek demonstreren en kan vers geproduceerd worden.

Ceremonie

De ondertekening werd op de eerste dag van de GreenTech getekend door de heer M.A. Jun, voorzitter van Jiashan Sino-Dutch Industrial Park Investment Company en Eric Egberts, directeur van stichting Dutch Greenhouse Delta. De ceremonie vond plaats in het bijzijn van Mevrouw Xu Qing, viceburgemeester van Jiaxing City, partijsecretaris van de county Jiashan en Henk Stigter namens de landbouwraad en ambassade van het Koninkrijk der Nederlanden in China.

Vervolgstap

In oktober 2018 werd al een strategisch memorandum getekend in het bijzijn van de Chinese premier Li Keqiang en minister-president Mark Rutte. Deze joint venture is de vervolgstap en krijgt de officiële naam: Greenport Jiashan Sino-Dutch AgTech Co. Het park zal binnen vijf jaar gerealiseerd worden en is onderdeel van het Jiashan Sino-Dutch Industrial Park dat sinds 2014 in ontwikkeling is.

Primeur

Sino-Dutch High-Tech Agriculture Park is momenteel het enige vooraanstaande innovatiepark waar Nederland en China sector breed samenwerken. Het gewest Jiashan ligt in het hart van de meest ontwikkelde economische regio in China, de Yangtze River Delta, nabij de stad Shanghai (20 minuten met hogesnelheidslijn). In Shanghai wonen meer dan 30 miljoen Chinese consumenten. De oogst van de kas in aanbouw kan mogelijk via e-commerce giganten als Alibaba direct op de Chinese markt worden afgezet.

Geef commentaar

Uw e-mail adres wordt niet gepubliceerd