Voor telers die vooruit kijken

Europa laten zien hoe innovatief Nederlandse tuinbouwsector is

Mini ‘Kom in de Kas’ voor Europarlementariërs
375 0
Europa laten zien hoe innovatief Nederlandse tuinbouwsector is

Een tentoonstelling die geen lid van het Europese parlement zomaar voorbij kan lopen. Onder de naam ‘Innovations in Dutch Horticulture’ werd begin deze week in Brussel een opvallende promotie van de Nederlandse voedingstuinbouw officieel geopend. GroentenFruit Huis richtte de tentoonstelling in met groentekasjes, echte tomatenplanten en innovatieve vruchtgroenten, aangevuld met informatie over de duurzaamheid van de Nederlandse tuinbouwsector.

“Dit is een mooie manier om andere Europarlementariërs te laten zien hoe innovatief de Nederlandse tuinbouwsector is”, zei Europarlementariër Annie Schreijer Pierik bij de opening.
Kees Wantenaar, voorzitter van GroentenFruit Huis, stelde dat de korte afstand van Nederland tot 500 miljoen Europese consumenten bijdraagt bij aan een duurzame samenleving. Hij onderbouwde dat met informatie over water- en energieverbruik en over natuurlijke gewasbescherming die gangbaar is in de Nederlandse glastuinbouw.

Gezonde samenleving

Wantenaar nodigde de aanwezige EP-leden uit een kijkje te komen nemen in Nederland. “Wij leiden u graag rond in onze sector, om zelf te kunnen ervaren met hoeveel passie en vakmanschap er wordt gewerkt door Nederlandse ondernemers die dagelijks duizenden tonnen groenten en fruit produceren en distribueren op weg naar tevreden eindgebruikers.”
Ook refereerde hij aan het belang van groenten en fruit voor een gezonde samenleving en een gezonde economie. “Groenten en fruit zijn essentieel voor een gezonde leefwijze. Daarnaast is de groente- en fruitsector een gezonde pijler onder onze economie.”

Hoge toegevoegde waarde

Czeslaw Siekierski, voorzitter van de landbouwcommissie van het Europarlement, sprak zijn bewondering uit voor de wijze waarop de Nederlandse tuinbouwsector er in slaagt kwalitatief hoogwaardige producten te leveren, een hoge toegevoegde waarde te realiseren met daarbij aandacht voor het uiterlijk van het product. “Want kwaliteit gaat niet alleen om smaak, maar ook om hoe een product eruit ziet.”

Tekst: Roger Abbenhuijs.

Geef commentaar

Uw e-mail adres wordt niet gepubliceerd