Voor telers die vooruit kijken

Grillig

51 0
Grillig

Op de radio hoor ik een commercial van een landelijk dagblad: de krant verruimt je blik. Dat wil ik graag geloven, maar diverse recente berichten zetten je als ondernemer in de glastuinbouw ook aan het denken. Waar 2 jaar geleden nog werd verondersteld dat stroom in de toekomst gratis wordt, lees ik nu over tekorten en over verwachte prijsstijgingen van ruim 15%. Daar zit je dan met je uitgewerkte meerjarenplan, gebaseerd op diverse economische modellen die nu eerder luchtbellen blijken te zijn. Wat wilde ik graag gaan belichten en wat hadden we het goed doorgerekend.

Nog een bericht op de economische pagina’s: een bekende Duitse autofabrikant komt met Drie nieuwe modellen; diesels. En wij maar geloven dat die vieze diesel zijn langste tijd heeft gehad en in geen Europese binnenstad meer welkom is. Weet dit autobedrijf meer dan wij allemaal, of worden ze net als wij hier en daar ingehaald door de grilligheid van de wereldwijde economie en politiek?
Na de meest recente beving in Groningen gaat het in de krant ook weer volop over het gas. Gaat die kraan nou daadwerkelijk dicht op korte termijn? Ja, zeggen bewindslieden in Den Haag. Nee, zeggen visionairs die het Russische gas verwelkomen.

Ondernemers in de glastuinbouw willen graag een weloverwogen keuze maken voor belichting. Maar wat is weloverwogen, op welke parameters moet je sturen (los van het feit dat de ontwikkeling van LED in veel gewassen trager gaat dan gehoopt en gedacht). Lampen opgangen, gaan voor full-electric en dan zien dat stroom duurder wordt en gas in overvloed beschikbaar is en blijft. Dat is een grilligheid die grote financiële consequenties heeft. Daar moet je als ondernemer voortdurend bedachtzaam op zijn.

Ik vertrouw erop dat de Nederlandse kwaliteitsmedia geen nepnieuws verspreiden, maar het is wel zaak om kritisch te zijn op de acties die je verbindt aan dergelijke berichten. Hoe houd je het meerjarenplan van je bedrijf overeind? Het is lastig te bepalen op wie je moet varen; dat is het lot van de ondernemer. Voortdurend zoeken naar je eigen Eureka-moment: wie ziet het licht?

Maikel van den Berg.
Paprikateler in Bleiswijk.

Geef commentaar

Uw e-mail adres wordt niet gepubliceerd