Voor telers die vooruit kijken

Horecaondernemers ontdekken culinaire gezondheid uit de kas

312 0
Horecaondernemers ontdekken culinaire gezondheid uit de kas

Jarenlang was Rob Baan van Koppert Cress de eenzame, dappere strijder om de enorme variatie aan verse groenten uit de Nederlandse kassen onder de aandacht te brengen bij een breed horecapubliek. Dit jaar was op de vakbeurs Horecava in RAI Amsterdam (die plaatsvond van 7 tot en met 10 januari) echter sprake van een heus groente- en fruitpaviljoen, waar proeven en verwonderen centraal staan. Er is nog een wereld te winnen, maar de toon is gezet en de reacties zijn zeer positief.

Marketeer Maurice Wubben is voor het derde jaar gevraagd door de beursorganisatie om een groentepaviljoen op het toonaangevende horecaevenement te organiseren. Na de voorzichtige start in 2018, is Wubben dit jaar een tevreden man, bevlogen als hij is om de parels uit de glastuinbouw en de vele culinaire mogelijkheden bij een breder publiek onder de aandacht te brengen. Dat doet hij al jaren op de Libelle Zomerweek en nu dus ook voor de horeca. “Het paviljoen is een combinatie van innovatieve glastuinbouwbedrijven en promotieplatform NAGF. De versbereide groenten- en fruithapjes van NON Pop-up uit De Lier, gepresenteerd in een mini-kas, zijn een ware publiekstrekker. Alles klopt dit jaar om ondernemers uit de horeca te overtuigen van de enorme kansen die verse groenten en fruit bieden. Diverse deskundige sprekers in het paviljoen zorgen elke beursdag voor de finishing touch, qua verhalen die deze mooie sector heeft te vertellen.”

Teeltbedrijven

Diverse teeltbedrijven presenteerden zich deze week aan de nationale horeca, zoals de radijs coöperatie, Greenco Snoeptomaatjes, Eminent, Enjoya Pepper, Harvest House met de tomaat Monterosa en de hartjeskomkommer, Vitapep, BASF met de telers van Intense tomaten, Tozer met Kalettes, TopKrop en uiteraard Koppert Cress. “Wij reiken koks ideeën aan om meer te doen met radijs”, verklaart Melchior Coolbergen de aanwezigheid van meerdere radijstelers. Maurice Weijs van Kester en Weijs gebruikt het podium voor de presentatie van een nieuwe tomaat, de Monterosa. “Jaren geleden begonnen we met snoeptomaatjes, dat is inmiddels een bulkproduct geworden. Dat is voor ons het signaal om een ander nicheproduct te gaan telen. De Monterosa is met haar bijzondere vorm, die doet denken aan de Coeur de Boeuf, en roze kleur een opvallende tomaat waarmee de horeca zich kan onderscheiden.”

Oase

De bezoeker komt op weg naar hal 7 langs hightech apparatuur voor de grootkeuken, langs schorten, meubels, potten, pannen, koffie, bier en allerhande warme snacks. In de vershal aangekomen wacht hen een oase van gezondheid, ambacht, smaak en aandacht. Er is ook op de beursvloer nog een wereld te winnen, maar de glastuinbouw laat nadrukkelijk van zich horen. Wordt vervolgd.

Tekst: Roger Abbenhuijs.

Geef commentaar

Uw e-mail adres wordt niet gepubliceerd