Voor telers die vooruit kijken

HortiHeroes: hoe word ik een magneet?

HortiHeroes Arena
210 0
HortiHeroes: hoe word ik een magneet?

Hoe word ik een magneet? Op 7 juni probeerden Gerben Tegenbosch van Adidas en Rob Baan van Koppert Cress op die vraag een passend antwoord te bieden. Dat leverde soms verrassende inzichten op voor de goed gevulde zaal in de Caballerofabriek in Den Haag.

In het huidige selfie- en social media-tijdperk is het winnen van volgers en ontvangen van likes en comments voor (startende) ondernemers een permanente uitdaging. Hoe maak je een onweerstaanbare indruk op je (potentiële) klanten en (toekomstige) werknemers? Bepaald geen sinecure. Dagvoorzitter Rutger Mollee stelde de hamvraag - hoe word ik een magneet? - aan de zaal. Een van de aanwezige Academy Talenten verwoordde het zo: "Soms kom je in een death valley terecht. Dan blijkt je gouden ei niks waard te zijn." Goed luisteren naar je klanten, goed verbinden en je klantrelaties koesteren blijken de toverwoorden, waarbij de zaal Apple en Coolblue aanwees als inspirerende voorbeelden.

Open source strategie

Voor Gerben Tegenbosch was dat een mooi bruggetje: een uitdaging voor Adidas om ook in dat rijtje te worden opgenomen. Na het filmpje 'We Are The Creators' legde hij uit hoe Adidas zijn klanten - vooral jongeren - ziet als co-creators. "Wij willen inspiratie en motivatie van buiten halen. Wij willen klanten overhalen om iets bij te dragen en erbij te horen. Van elkaar leren en kijken hoe we samen dingen beter kunnen doen. Dat is de kern van onze open source strategie." De klant staat dus centraal in de filosofie van Adidas. Niet alleen op papier, maar ook in de praktijk. Zo is iedere Adidas-medewerker verplicht om maandelijks twee call backs te maken met een klant, aldus Tegenbosch.

Gerecycled plastic

Om relevant te blijven maakt Adidas schoenen uit gerecycled plastic, die wordt opgehaald langs de kustlijnen van de hele wereld. "Wij zijn hier niet eerst uitgebreid intern over gaan praten, maar zijn gewoon begonnen. Dat is de enige manier om iets te leren." 'Just do it' dus, maar dan op zijn Adidas. Het kost elf gerecyclede plastic flessen om een nieuwe schoen te maken.
Daarnaast is Adidas bezig met een bedrijf uit Silicon Valley om voor klanten schoenen te ontwikkelen die meteen goed zitten en goed zijn, terwijl de kosten hetzelfde blijven. Een unieke service, die nog moet worden uitgerold.

Met je klanten sparren

In zijn marketing is Adidas alleen digitaal actief (net als zijn doelgroep) en wordt samengewerkt met ambassadeurs (momenteel voetballer Messi en rapper-designer Kanye West). Dat de strategie van Adidas werkt bewijzen de verkoopcijfers in de VS: een stijging in marktaandeel van 27% in 2017.
De tips van Tegenbosch: "Focus op het probleem en niet op de oplossing. Zoek de samenwerking. Ga met je klanten sparren, vraag feedback en ga ermee aan de slag. Gebruik data om verbeteringen voor je klanten door te voeren. Als het werkt, schaal je op. Ga alsjeblieft op je bek, maar probeer het gewoon."

Blessing in disguise

'Tuinder' Rob Baan van Koppert Cress behoeft nauwelijks introductie, al deed hij dat toch wel. 'Ik ben een verhalenverteller', bekende hij aan de zaal, al klonk dat niet echt verrassend. Wel verrassend om te horen was hoe de EHEC-crisis een 'blessing in disguise' bleek te zijn. De aanschaf van een topfornuis (waarvan er maar drie bestaan in de hele wereld) werkte als een magneet op topkoks, zijn belangrijkste afnemers. "Tijdens de crisis stuurden wij steeds journaals naar onze klanten. Het fornuis kostte 2,5 ton, maar binnen een jaar had ik hem al terugverdiend."
Zijn beslissing om 'de keten om te keren' en de klanten van zijn klanten te gaan benaderen, was misschien nog wel belangrijker in de historie van het nog jonge bedrijf. "Ik ging verhalen vertellen op 400 beurzen over de hele wereld, over de handel heen, rechtstreeks aan chefs. Je wordt doodmoe en krijgt platvoeten, maar het werkte wel."

Health & Happiness

De rest van zijn betoog stond in het teken van 'Geluk & Gezondheid': de bestaansredenen ('why') van de tuinbouw. " De taak van de tuinbouw is de stad gezond te houden. De tuinbouw is de apotheek van de toekomst. Geen pillen, maar paprika's. Wij maken Health & Happiness! Dat verhaal is eigenlijk onze magneet." Wij kunnen van Nederland de gezondste delta van de wereld maken en die kennis exporteren, is zijn overtuiging. "Ik probeer de sector daarin mee te krijgen, waaronder LTO Glaskracht. Tomaten maken kan iedereen. Maar tomaten maken met een boodschap en een meerwaarde, kunnen wij als de beste van de wereld."

Bedrijfslunch

Om het goede voorbeeld te geven krijgen alle medewerkers van Koppert Cress een gezonde bedrijfslunch op eigen kosten, aangezien de Belastingdienst dit nog steeds aanmerkt als 'beloning in natura'. Een rechtszaak tegen die 80%-heffing is in volle gang, liet Baan de zaal weten. Gevraagd naar de positieve effecten op zijn medewerkers, liet hij weten dat het goed met hen gaat, maar hij om privacy-redenen geen ziekteverzuimcijfers mag verstrekken. Vooral de stoelgang vaart er in de middag wel bij, wilde hij wel verklappen. Op dit moment bestaat 6% van de bedrijfslunch nog uit vlees, wat verantwoordelijk is voor 40% van de CO2 footprint. Om die reden wil Baan het percentage vlees verder verlagen.

Tekst/foto's: Mario Bentvelsen.

Geef commentaar

Uw e-mail adres wordt niet gepubliceerd