Voor telers die vooruit kijken

‘Je moet blijven vernieuwen om in de markt te blijven’

René van Dop volgt Aad van der Wilt op als voorzitter
110 0
‘Je moet blijven vernieuwen om in de markt te blijven’

Hij laat de organisatie met een gerust hart achter. Zijn opvolger staat inmiddels te popelen. “We geloven in het item Kom in de Kas. Het is een uniek evenement, dat moet worden voortgezet”, stellen scheidend voorzitter Aad van der Wilt en zijn opvolger René van Dop.

Het eerste jaar van zijn voorzitterschap kreeg hij het meteen te verduren. Het Productschap Tuinbouw hield op te bestaan, waardoor de subsidie op zijn evenement kwam te vervallen. Al die jaren had het bestuur van Kom in de Kas zich geen financiële zorgen hoeven te maken, maar nu was daar een einde aan gekomen.

De organisatie moest op zoek naar sponsors. Geen gemakkelijke opgave. “Het kwam neer op veel masseren. De groente- en bloemensector waren niet gewend dat zij zelf geld moesten bijleggen”, herinnert scheidend voorzitter Aad van der Wilt zich. “Uiteindelijk hebben we toen via bloemenveiling Royal FloraHolland en DPA de financiering vanuit de sector kunnen regelen. Maar dat ging niet vanzelf.” Pas na zeven jaar ‘soebatten’, zoals hij het zelf noemt. “De komende drie jaar is het evenement verzekerd van een vaste financiële bijdrage per deelnemende hectare.

Opening met BN-ers

Van der Wilt volgde in 2010 Wim van Delft op. Hij kleurde het evenement met 500 kinderen, die tijdens de opening een glasgevel beschilderden, met Rintje Ritsma die een sportclinic hield in de kas, met Angela Groothuizen en Moniek Smit. “We wisten dat als we aan de vooravond van Kom in de Kas iets voor kinderen organiseerden met bekende Nederlanders, dan kwam het Jeugdjournaal langs en andere pers. Op die manier vestigden we de aandacht op ons. Herrie maken is belangrijk.”

Ook wist hij, zelf gerberateler in Mijdrecht, de vergaderingen van het landelijke bestuur te verhuizen naar de avond. “Iedereen heeft een bedrijf achter zich. Tijdens de vergaderingen ’s middags zat iedereen op zijn telefoon te kijken om het bedrijf aan te sturen. Door het vergadertijdstip te verhuizen, zijn we veel effectiever gaan vergaderen.”

Co-voorzitter

Nu de financiën zijn geregeld, betekent dit niet dat zijn opvolger René van Dop, kalanchoëteler in ’s-Gravenzande, achterover kan leunen. Hij wil dat ook niet. “Ik zit vol nieuwe ideeën. Wat voor ons eigen bedrijf geldt, geldt ook voor dit evenement: je moet blijven vernieuwen om in de markt te blijven. Nu de financiering voorlopig is gewaarborgd, kunnen we bijvoorbeeld een nieuwe campagne laten opzetten.”

Vijf jaar geleden kwam Van Dop in het bestuur. Zijn plan was nooit om voorzitter te worden, maar toch ging hij overstag. “Als ik zag hoeveel tijd en energie Aad erin stopte, dacht ik: dat red ik niet, maar we hebben het nu anders geregeld. We hebben tomatenteler Jos Looije erbij weten te betrekken. Ik voer samen met hem een co-voorzitterschap. Zo kunnen we ons beiden richten op de dingen waar we goed in zijn. Hij doet de buitenkant en ik de binnenkant.”

Die binnenkant beziet hij als volgt: “We zijn nu een zelfstandig draaiend project onder de vlag van SIGN (Stichting Innovatie Glastuinbouw), maar ik wil een sterkere verbinding met een organisatie.” Daarbij denkt hij onder andere aan Glastuinbouw Nederland. “Nu gaat het over meerdere schijven op het moment dat we contact willen met deze telersorganisatie, maar ik pleit voor kortere lijnen, een organisatie die achter ons staat.”

Verbinden

Daarnaast wil hij het evenement verticaal verbreden. “Nu draait het vooral om telers als deelnemers, maar ik wil ook kijken of ik er bijvoorbeeld meer veredelaars bij kan betrekken.”

De buitenkant is niet minder belangrijk. Misschien wel belangrijker. “Kom in de Kas staat of valt met de regiocommissies”, stelt de nieuwe voorzitter. “Zonder hen geen Kom in de Kas. Het landelijk bestuur zet lijnen uit en zorgt voor de financiële middelen en het pr-materiaal, maar de regio’s moeten het doen. Dat is minstens zo veel werk. We willen dan ook inzetten op meer verbinding tussen ons bestuur en de regio’s, waardoor er meer eenheid komt in het evenement, vooral als het gaat om uitstraling en continuïteit. We willen een professionaliseringsslag maken.”

“De regiocommissies doen dit al veertig jaar lang en dat gaat op de automatische piloot”, voegt Van der Wilt toe. “Elke regio preekt voor eigen parochie. Het zou mooi zijn wanneer daar meer eenheid in zou komen.”

Betrokkenheid regio’s

Looije zal daarvoor de boer op gaan, naar de regiocommissies toe, om te overleggen, om informatie te halen. “Wij mogen dan wel een bepaalde gedachte hebben hoe het evenement eruit moet zien, maar als dat niet wordt gedragen door de commissies, dan wordt het niks”, zegt Van Dop.

Dat heeft het bestuur vorig jaar zelf ondervonden. Vorig jaar, tijdens het 40-jarig bestaan, werd een app gelanceerd, waarmee bezoekers een speurtocht konden doen. Dit idee werd niet gedragen door de regio’s, waardoor de app nauwelijks werd gebruikt. “Dit evenement staat of valt met de betrokkenheid van de regio’s, dus we zullen er alles aan doen om de verbinding te versterken”, gaat hij verder. “De twee contactmomenten, de informatieavond ervoor en evaluatiedag erna, zijn niet voldoende. Wij zijn het hele jaar met het evenement bezig, maar de regio’s ook. Ik zet liever een WhatsApp-groep op, zodat we elkaar makkelijker kunnen vinden en ondersteunen.”

Kennis delen

Vorig jaar nog besloten enkele tomatentelers uit hygiëne-overwegingen hun kas niet open te stellen of om helemaal niet mee te doen met Kom in de Kas. Wolluis, galmijt, ze liften zo mee met de bezoekers naar de buurman. “Er leven inderdaad zorgen om hygiëne”, beaamt Van der Wilt, “maar er zijn ook legio oplossingen. Denk aan een plastic sluis of een tijdelijke brug in de kas, vanwaar bezoekers op de teelt kunnen kijken. Dit evenement draait om de beleving van het product. Elke deelnemer moet proberen dat erin te houden. Bij welk bedrijf kan je nu zomaar binnenlopen? Dat maakt dit evenement uniek en dat slaat aan. We trekken elk jaar nog steeds tussen de 200.000 en 250.000 bezoekers.”

“Ook daarom is die verbinding tussen landelijk bestuur en regiocommissies belangrijk”, vult Van Dop aan. “Kennisuitwisseling. Wij geven handvatten en de regio’s kunnen leren van elkaar. Daar willen we als bestuur op inzetten.”

Het stokje over

Van der Wilt is klaar. Hij kijkt met een goed gevoel terug op zijn acht jaar voorzitterschap. “Nieuwe ideeën heb je nodig om een evenement als dit voort te blijven zetten. Nieuwe mensen brengen nieuwe ideeën mee, dus ik geef graag het stokje over.” Daarbij vindt hij het belangrijk dat de nieuwe voorzitter niet ‘zomaar van de straat is geplukt’. “Toen ik Wim van Delft opvolgde, draaide ik nog maar een jaar mee. Dan weet je niet alle ins en outs. René zit al vier jaar in het bestuur, dus weet hoe het werkt.”

Zijn opvolger heeft er zin in. “We geloven in het evenement Kom in de Kas. Hiermee laten we zien wat en hoe de sector dingen doet. Daarmee kweken we goodwill bij de consument. Dat moeten we intact zien te houden.” Wat de nieuwe voorzitter zijn achterban wil meegeven: “Stel je open, kom in contact met elkaar en benut het landelijk bestuur. Daar zijn we voor.”

Samenvatting

Het landelijk bestuur van Kom in de Kas krijgt een nieuwe voorzitter. René van Dop volgt Aad van der Wilt op, die acht jaar deze post bemande. In die tijd heeft hij de financiering voor de komende drie jaar weten te verzekeren, maar er blijven genoeg uitdagingen liggen. Zo wil hij onder andere meer de verbinding zoeken met de regiocommissies, want, zoals hij stelt: “Zonder hen geen Kom in de Kas.”

Tekst en beeld: Marjolein van Woerkom en Vidiphoto.

Geef commentaar

Uw e-mail adres wordt niet gepubliceerd