Liquidseal is op 29 september door de Kamer van Koophandel verkozen tot meest innovatieve MKB bedrijf in de Agro & Food sector. Liquidseal verlengt de houdbaarheid van verse producten, zoals snijbloemen en exotisch fruit.

De Kamer van Koophandel presenteerde voor de elfde keer de ranglijst met 100 concrete innovaties van het Nederlandse MKB. Alle nominaties zijn door een panel van innovatie-experts beoordeeld op impact voor de branche en samenleving, originaliteit, verkrijgbaarheid, gerealiseerde omzet en groeipotentie. Tijdens de Dag van de Innovatie werd Liquidseal tot winnaar uitgeroepen in de Agro & Food sector.

Minder uitval

Liquidseal is een biologisch afbreekbare en veilige coating die na de oogst op anjers, rozen, gerbera’s, leliebollen en tropisch fruit direct na de oogst wordt opgebracht middels sprayen of dippen. De coating beïnvloedt de verdamping, verlengt de houdbaarheid en vermindert de uitval in het schap, claimt het bedrijf.
Door exotisch fruit als mango of avocado’s te voorzien van een coating kan de levensduur met vijf dagen worden verlengd. Het product blijft daardoor niet alleen langer goed in de fruitmand, het betekent vooral dat de consument minder producten hoeft weg te gooien omdat ze het transport naar Europa niet hebben overleefd. Of fruit kan langer rijpen aan de boom, wat de smaak ten goede komt.

Goedkoper transport

Volgens algemeen directeur Victor Monster levert de coating niet alleen voordelen op voor de consument. “Ook kan er nu naar andere transportmiddelen gekeken worden, die soms veel geld op kunnen leveren. Waar eerst vruchten voornamelijk per vliegtuig vervoerd zouden moeten worden, zou dat nu per boot kunnen. Dat scheelt soms wel een hele euro per kist producten.”
Monster garandeert dat de laag niet met het blote oog te zien is. “En we voldoen aan normen van de FDA en regels en wetten die opgenomen zijn in het Food Contact Material. Het is een oplossing voor zowel consumenten als leveranciers.”

Bron: Liquidseal. Foto: Mario Bentvelsen.

Gerelateerd