Nature & More gaat samen met de Zweedse supermarktketen ICA biologische groente en fruit merken met laserlicht, om zo plastic verpakkingen uit te sparen. De methode wordt Natural Branding genoemd en is goedgekeurd door SKAL. Avocado’s en zoete aardappels zullen als eerste biologische producten op deze manier worden verkocht.

Biologische avocado’s in de supermarkt worden vrijwel altijd verpakt in plastic folie, omdat ze onderscheidbaar moeten zijn van gangbare avocado’s die los worden verkocht. De supermarkt wil zo voorkomen dat biologische avocado’s worden afgerekend als gangbare, vanwege het prijsverschil. Hetzelfde geldt voor zoete aardappels, appels en vele andere biologische producten. Stickers zijn soms een oplossing, maar kunnen loslaten, en ook daarbij worden papier, lijm, inkt etc. gebruikt.

Natural Branding

Natural Branding is een biologische manier om groente en fruit te merken met laserlicht. Hierbij wordt alleen wat pigment verwijderd uit het buitenste laagje van de schil. De contactvrije methode is goedgekeurd door SKAL, er worden geen hulpstoffen gebruikt en de methode is zeer oppervlakkig. Het heeft dan ook geen invloed op smaak of houdbaarheid. De benodigde energie voor het aanbrengen van een merkje is minder dan 1% van de energie benodigd voor een sticker.

Paul Hendriks, verpakkingsexpert bij Nature & More, over de nieuwe methode: “De meest duurzame vorm van verpakken is: niet verpakken. Dat verkondig ik al jaren. Maar in de praktijk was dit moeilijk te realiseren in de supermarkt. Met Natural Branding wordt het nu een logische optie. Wij zijn blij dat ICA als koploper dit duurzame traject met ons in gaat. Groene consumenten zullen hier blij mee zijn, want uit onderzoek blijkt steevast dat zij heel negatief denken over plastic verpakkingen.”

Besparingen

Nature & More verwacht veel plastic en energie te gaan besparen met Natural Branding. Zo verkocht Nature & More in 2015 725.380 pakjes avocado aan de grote Zweedse supermarktketen ICA. Hiervoor werd 217 km plasticfilm gebruikt met een breedte van 30 cm. Dit komt overeen met 2042 kg plastic. In CO2 gemeten komt dit neer op een autorit 1,3 keer om de wereld heen. Bovendien kan ook het gebruik van gebruikte kartonnen dozen en pallets flink worden ingeperkt, aldus Hendriks.

Op 19 december besteedde het VARA-programma Groen Licht aandacht aan Natural Branding, met Nature & More verpakkingsexpert Paul Hendriks in de hoofdrol. Herbekijk het programma om te zien hoe de methode werkt.

Bron/foto: Eosta/Nature & More.

Gerelateerd