Voor telers die vooruit kijken

Start-up Crisp wil online versmarkt veroveren

277 0
Start-up Crisp wil online versmarkt veroveren

Tom Peeters en zijn drie compagnons begonnen in april 2018 met Crisp, de eerste app-only online verssupermarkt van Nederland. In november van datzelfde jaar slaagden ze er al in om 3 miljoen euro groeigeld op te halen – een record voor Nederlandse begrippen. De belofte van Crisp: ‘Dé online supermarkt voor iedereen die van goed eten houdt. Vers van de makers en kwekers, via de Crisp-app bezorgd naar jouw keuken.’

Volgens Peeters is er plaats genoeg naast Picnic, die andere online supermarkt die hard aan de weg timmert: “Crisp is het grootste initiatief op gebied van food in de afgelopen jaren. Met een radicaal andere aanpak, helemaal gebouwd op eigen technologie en met een diepe kennis van food hebben wij de potentie om op een positieve manier te veranderen hoe mensen eten.“ Het model van Crisp is helemaal van deze tijd: alles betrekt het rechtstreeks van de bron, de tussenhandel heeft dus het nakijken. Bij de start van Crisp waren in de online winkel al 1.200 producten beschikbaar van diverse bakkers, kaasmakers en vissers.

Onderscheid

Crisp wil de beste kwaliteit eten bereikbaar maken voor iedereen die van goed eten houdt. Er is een ruim aanbod in groente, fruit, verse vis, handgemaakte verse pasta’s, kazen, wijnen en award-winning pannenkoeken. Via de app zijn versproducten verkrijgbaar van meer dan tweehonderd verschillende leveranciers, waaronder ook kwekers – zoals Koppert Cress - en kleine gespecialiseerde lokale middenstanders. Crisp wil zich onderscheiden door kwaliteit, een eerlijke prijs en de lekkerste producten. Levering is landelijk, zes dagen per week en voor 22.00 uur besteld is de volgende avond in een 1-uurs tijdvak thuisbezorgd.

Innovatieve verpakking

Crisp combineert de app met een slimme achterkant die de voorraad inzichtelijk maakt. Zodat producten niet allemaal op voorraad hoeven te zijn wanneer je iets bestelt. "Daardoor zitten we, in tegenstelling tot gewone supermarkten, niet op een grote berg derving. Ik kan een vol ‘schap’ laten zien in de app, zonder dat er een vis hoeft te liggen”, aldus Peeters.
Voor het transport naar de klant ontwikkelde de start-up een nieuwe doos met drie verschillende zones: vries, gekoeld (zuivel, vlees) en ‘koel maar niet te koud’ (voor bijvoorbeeld bananen). Die verpakking kunnen klanten teruggeven of weggooien: het koelelement is gevuld met een relatief milieuvriendelijke zetmeelsubstantie.

Startkapitaal

De investeringsronde van Crisp is vorig jaar in slechts 10 weken opgehaald en was overtekend. De financiering van 3 miljoen euro is het grootste startkapitaal van de afgelopen drie jaar in de Benelux volgens startupdatabase Dealroom.co. Het kapitaal komt van gerenommeerde Nederlandse ondernemers en investeerders die op persoonlijke titel Crisp steunen. De 3 miljoen funding zijn voldoende om de app uit te bouwen en met 30 man vanuit een distributiecentrum in Amsterdam de eerste klantengroep te bedienen, waarbij Crisp de bezorging overlaat aan derden.

Bron: Sprout/Crisp. Foto's: Crisp.

Geef commentaar

Uw e-mail adres wordt niet gepubliceerd