Voor telers die vooruit kijken

Start-up Hrbs wil verse kruidenmarkt opschudden

450 0
Start-up Hrbs wil verse kruidenmarkt opschudden

Verse kruiden 'as a service' is het idee achter Hrbs, een Amsterdamse start-up van drie ondernemers. Het circulaire bedrijf, opgericht in 2017, biedt aan bedrijven en kantoren verse kruiden in zelf ontworpen trays aan, met watergeefsysteem. "Wij verkopen geen kruiden, maar een rustmomentje", zegt Tessa Duste, manager en mede-oprichter van Hrbs.

Zowel de trays als het kweeksubstraat worden hergebruikt. Ook planten die zijn overgebleven na de tweewekelijkse verversing worden niet weggegooid, maar gecomposteerd, althans dat is de bedoeling. "We zijn nog een beetje een 'work in progress'", verontschuldigt Duste zich meermaals. Maar het idee - kruiden als een abonnementsservice - slaat blijkbaar aan. Hrbs heeft al veertig bedrijven als klant, waaronder cateraar Albron (dat onlangs met The Green House de Circular Food Award won), De Bijenkorf en PWC.

Oprichters

Duste geeft samen met mede-oprichters Philip van Traa en Nina Sickenga leiding aan de start-up. Duste is aan de TU Delft afgestudeerd als industrieel ontwerper, Van Traa is ex-hovenier en Sickenga is een mede-student van Duste, waarmee zij samen een bedrijf voor groene daken startte, Rooflife. De twee besloten vorig jaar te fuseren tot Hrbs, dat naast verse kruiden ook een divisie heeft voor groene architectuur onder de naam Moss (Makers of sustainable spaces). Inmiddels werken er 14 mensen (10 fte's) voor het bedrijf.

Afnemers

Duste richt zich met haar kruidentak op kleine en middelgrote bedrijven, met hotels, restaurants en grote keukens als belangrijkste afnemers. Ook richt zij zich op middelgrote kantoren van minimaal 20 medewerkers. "4 uur cup-a-soup moet 4 uur verse muntthee worden", is het doel. Naast diverse soorten munt levert Hrbs ook tijm, basilicum, bieslook, koriander en peterselie om maaltijden mee 'te spicen'. Afhankelijk van het seizoen kunnen ook andere kruiden, eetbare bloemen, minigroenten of scheutgroenten worden geleverd.

Producten

De gewassen worden (maximaal) biologisch geteeld en zijn afkomstig van twee leveranciers. Een van de kwekerijen is Lindenhoff Open Tuin in Nieuwveen, dat weliswaar niet is gecertificeerd, maar wel zoveel mogelijk biologisch teelt. "Voor de toekomst zijn wij op zoek naar meer leveranciers van biologische groenten en kruiden, simpelweg omdat onze klanten er naar vragen. Zo kunnen wij ook onze lokale teelt een breder gezicht geven. Naast biologisch en vers zijn wij ook bezig met inhoudsstoffen. Wij willen onze klanten een zo vers en gezond mogelijk product leveren, met zo min mogelijk foodmiles." Dat is een uitdaging, beseft Duste. "Maar als het makkelijk zou zijn had vast iemand anders het wel gedaan."

Hardware

Naast de verse planten kan Hrbs ook de hardware met led-verlichting leveren, variërend van een daktuin of -kas of meubelstuk op maat. Hrbs onderzoekt eerst samen met de klant wat de beste oplossing is voor hun locatie, waarna dit naadloos wordt geïntegreerd met het circulaire tray-systeem. Het resultaat is hufterproof, zegt Duste. "Als het eenmaal staat heb je er geen omkijken meer naar. Je hoeft alleen eens in de twee weken het water aan te vullen." De investeringen daarvoor (vanaf 150 euro) zijn eenmalig, daarna gaat het abonnement in vanaf 39 euro per maand (voor twee trays).

Uitdagingen

Uitdagingen voor de toekomst zijn er genoeg, naast het uitbreiden van het klantenbestand en het aantal (biologische) leveranciers. Zo wil Hrbs ook de grens over naar België, garanties ontwikkelen op inhoudsstoffen en misschien zelf urban farms gaan opzetten om de productie in eigen hand te nemen. Volgens Duste is het recente faillissement van Urban Farmers onder meer te wijten aan een te grote nadruk op de technologie ("Ze wilden vooral laten zien wat technisch mogelijk was") en te weinig marktoriëntatie, een te dure locatie en onenigheid over de strategie tussen de founders. "Wij zitten tussen eindgebruikers en leveranciers in en kijken sterk naar de wensen van klanten en wat zij bereid zijn te betalen. Hightech is mooi, maar wij willen onze klanten er wel in betrekken. Het moet makkelijk zijn en er ook leuk uitzien. Eigenlijk verkopen wij geen kruiden maar een rustmomentje."

Tekst: Mario Bentvelsen. Foto's The Green House: cepezed (architect)/Lucas van der Wee (fotograaf). Overige foto's: Hrbs.

Geef commentaar

Uw e-mail adres wordt niet gepubliceerd