Voor telers die vooruit kijken

Syngenta neemt Floranova over

167 0
Syngenta neemt Floranova over

Syngenta kondigt aan dat het de overname heeft afgerond van veredelaar Floranova, een gerenommeerd veredelaar van bloemzaden voor professionele telers en groentezaden voor de hobbymarkt. Floranova beschikt over een breed portfolio en klanten in meer dan 50 landen. De veredelaar werd 40 jaar geleden opgezet in het Verenigd Koninkrijk en ontwikkelde zich sindsdien tot een sterk merk in de sierteelt.

Floranova staat bekend om het optimaal bedienen van telers in gevestigde én nieuwe markten. In 2017 genereerde Floranova een omzet richting 10 miljoen US-dollar. Floranova’s brede klantenbestand in de Verenigde Staten, Europa, het Midden-Oosten én Azië, zorgt ervoor dat Syngenta onder andere verder uitbreidt op de snelgroeiende Aziatische markten.

‘Breder scala aan gewassen’

Michael Kester, hoofd van Syngenta’s afdeling Bloemen, is opgetogen over de overname van Floranova: “We zijn erg blij met deze overname. Telers kunnen hierdoor nog beter inspelen op de veranderende vraag van de consument, die wil kunnen kiezen uit een steeds breder scala aan gewassen. Het aanbod van Floranova aan zaadgewassen, waaronder Pelargonium, Petunia en Begonia, sluit aan bij dat van Syngenta aan en vult bovendien enkele belangrijke hiaten in onze portfolio. Daarnaast brengt de overname ons een onderscheidende productlijn van groentezaden voor de hobbymarkt, verkocht onder het Vegetalis-label.”

‘Sterkere marktpositie’

“Ik ben trots op de prestaties die Floranova onder mijn aanvoering heeft geleverd”, geeft Jeff Colegrave, voorzitter van Floranova, aan. “Het bedrijf heeft zich op bijzondere wijze ontwikkeld, vooral op de Aziatische markten. De acquisitie van Floranova door Syngenta is uitstekend nieuws voor alle betrokkenen. Floranova zal zich sterker en beter in een zeer competitieve markt kunnen manifesteren.”

Onafhankelijke bedrijven

Zowel Syngenta als Floranova blijven na de overname als onafhankelijke organisaties hun werkzaamheden uitvoeren. “Het is onze bedoeling om met Floranova als merk verder te gaan en het een belangrijke rol te laten spelen naast ons Syngenta-merk,” aldus Kester. “Daarom blijven zowel Syngenta als Floranova opereren als onafhankelijke bedrijven, met hun eigen distributie en een gedifferentieerd portfolio. Dit biedt interessante, nieuwe kansen om onze algehele aanwezigheid in de wereldwijde bloemenmarkt te versterken.”

Bron en foto: Syngenta.

Geef commentaar

Uw e-mail adres wordt niet gepubliceerd