Laatst was ik in een grote, bekende supermarkt. Ik kijk dan naar de verschillende soorten, maten en merken die je van een product kunt kopen. Allemaal mooi gepresenteerd zodat de optimale marge voor de retailer geborgd blijft. Daarbij gaat het vaak over: merk, huismerk en merkloos. Het huismerk van de supermarkt staat op de beste plekken gepresenteerd en is blijkbaar een onderdeel van zijn kwaliteitsidentiteit. Daarbij zorgt die waarschijnlijk ook voor een hogere marge en zijn de ingrediënten op het scherpst van de snede ingekocht.

Maar is die optimale marge ook goed voor mij als consument? Geef ik liever iets meer uit voor een beter product of ga ik voor goedkoop zodra ik het verschil niet meer zie? Het viel me op dat ik automatisch het laatste doe. Je wilt toch ook niet een dief zijn van je eigen portemonnee. Maar ben ik daardoor een dief van mijn eigen gezondheid? Deze gedachten en vertwijfelingen zie ik de laatste tijd in diverse verschijningsvormen steeds vaker voorbij komen. Gezondheid en duurzaamheid zijn de grote thema’s voor het aankomende decennia.

Voor de traditionele manier van telen kan een succesvolle combinatie van deze twee thema’s een enorme bedreiging worden. We moeten in de tuinbouw sneller zorgen voor innovaties op gebied van gezondheid en duurzaamheid en die moeten we ook nog eens beter gaan uitdragen om als traditionele telers interessant te blijven voor afnemers. Er zijn voldoende signalen dat ook de tuinbouw binnen tien jaar compleet op zijn kop staat door innovaties die goedkoper, sneller, beter, schoner en gezondere producten in de markt zetten dan de traditionele bedrijven.

Als eerste indicatie zie ik dat er bij Dronten een nieuwe generatie ‘kassen’ wordt neergezet voor sla. Nog niet zo lang geleden schreef ik over de LED-container en beredeneerde dat je wel heel veel containers nodig hebt bij een supermarkt. Deze nieuwe generatie ‘fabrieken’ is wel degelijk een bedreiging voor de traditionele kassen en aangezien de belangrijkste klant van deze nieuwe schone gezonde sla een discounter is, zal hiermee de traditionele manier van telen op zijn kop worden gezet. De rest van de markt kan niet achter blijven zodra de gezondste huismerk producten voor de goedkoopste prijzen worden aangeboden. Winkelen wordt een ‘ledgrownproduct-experience’. Hm, ik weet nu al waar ik de volgende keer heen ga om iets te leren.

Dieter Baas
Potplantenteler in Ens

Foto: VidiPhoto.

Gerelateerd