Nog voor de deuren van de vakbeurs HortiContact Gorinchem officieel open gingen, bracht een groep telers op dinsdagochtend 14 februari een bezoek aan de fabriek van groenteconservenbedrijf HAK in Giessen. Het is het derde jaar op rij dat LTO Glaskracht Nederland, HortiContact en Onder Glas op de eerste beursdag een excursie voor een groep telers organiseren naar een bedrijf in een aanpalende sector. Het ochtendje ‘rode kool’ werd beoordeeld als interessant en verhelderend.

“Je steekt er altijd wel wat van op”, zo evalueerde tomatenteler Pieter Hoogerbrugge het bezoek aan het groentebedrijf, waar fotograferen bij de aanvoer van de appels nog wel was toegestaan, maar in de fabriek niet.

Vasthouden aan sterke punten

Collega Cock van Schie noemde het leuk om te kijken hoe een dergelijk bekend bedrijf is georganiseerd. “Hoe organiseren ze de aanvoer, hoe is hun samenwerking met telers en wat betekent dat voor de logistiek?” Van Schie kenmerkte het bedrijf als conservatief, dat vasthoudt aan de sterke punten en dat wordt gedragen aan een merk dat staat als een huis. “Knap om te zien dat ze daar zo succesvol mee zijn. Ze houden de organisatie simpel en laten zich niet afleiden door bijkomende activiteiten. Op die manier kunnen ze ook het aantal medewerkers relatief beperkt houden; dus dat doen ze goed.”

Samenwerking met producenten

Veel interesse van de telers – actieve leden binnen LTO Glaskracht – ging uit naar de samenwerking met de producenten. Woordvoerders van het groentebedrijf gaven inzicht in het kwaliteitskeurmerk Veldleeuwerik voor vollegronds- en akkerbouwgroenten en de ketensamenwerking. Die telers zijn, voor zover mogelijk, gevestigd binnen een straal van 125 km. Voor bepaalde peulvruchten is dat echter niet mogelijk.

Gezonder gaan eten

Joke Vreugdenhil van LTO Glaskracht gaf aan dat veel aanwezige tomaten- en auberginetelers de groenten van HAK niet vers vinden. Daar heeft de groentebewerker echter een duidelijke visie over. Elke groente heeft zijn eigen verpakkingsvorm en consumentenbeleving: tomaten en broccoli koop je vers, spinazie vooral diepvries en appelmoes en bonen meestal in glas. ‘Met elkaar moeten we de consument gezonder laten eten.’

Tekst: Roger Abbenhuijs.

Gerelateerd