Voor telers die vooruit kijken

‘We willen bezoekers alles laten zien, maar wel alle risico’s uitsluiten’

Westland ondersteunt telers met preventieve maatregelen
150 0
‘We willen bezoekers alles laten zien, maar wel alle risico’s uitsluiten’

Met duizenden bezoekers is Kom in de Kas van grote waarde voor de tuinbouwsector en haar telers. De regiocommissie Westland doet er dan ook alles aan om elke deelnemende teler te ondersteunen. “Het is voor telers belangrijk dat zij kunnen laten zien wat bedrijven doen en wat voor mooie gezonde producten we met elkaar telen”, stelt voorzitter Ted van Luijk.

Dit jaar vindt het evenement plaats aan de Broekpolderlaan/Zwethlaan in Honselersdijk. En ook deze keer verwacht de regiocommissie weer duizenden bezoekers. “Het Westland is altijd het drukstbezochte gebied”, weet aubergineteler en voorzitter van de regiocommissie Ted van Luijk. “Het Westland staat in binnen- en buitenland bekend om zijn glastuinbouw. De bezoekers komen dan ook overal vandaan. Het is voor hen een mooie gelegenheid om eens binnen te kijken. Ze kunnen alles vragen, overal zijn presentaties, kookdemonstraties, proeverijen et cetera. Er wordt van alles georganiseerd.”

Goede promotie

In 2016, toen Kom in de Kas werd gehouden in het gebied van zijn bedrijf, ontvingen hij en zijn zoon Dennis zo’n 35.000 bezoekers in twee dagen tijd. In hun 26.000 m2 grote kas in Wateringen was het een drukte van belang. “Het was een enorm succes. Gelukkig was de ontsluiting van het gebied voor die tijd al flink verbeterd, anders hadden we al die bussen niet kwijt gekund.”
Toch twijfelde zijn zoon, die een jaar eerder het bedrijf had overgenomen, in het begin of hij er wel aan mee wilde doen. Hij zag het in eerste instantie niet zitten, zoveel mensen over de vloer. “Wij zijn dat als telers niet gewend. Toch heeft zijn vriendin hem weten over te halen”, vertelt Van Luijk. “Het evenement is gewoon een enorm goede promotie voor ons product. Tomaten en komkommers kopen mensen wel, maar de aubergine niet. Je moet jezelf dus in de picture zetten.” De teler zelf was zo enthousiast, dat hij zich na de editie van 2016 opwierp als voorzitter. “Ik draag de tuinbouw een warm hart toe en wil graag de consument erbij betrekken.”

Huiverig

Zijn zoon is niet de enige teler die wat voorzichtig is met het openstellen van het bedrijf. Behalve de hoeveelheid mensen, zijn sommigen ook huiverig vanwege het risico om problemen met virussen of bacteriën binnen te halen. “Dat snap ik maar al te goed”, zegt Van Luijk. “Iemand hoeft maar met z’n mouw langs een blaadje te strijken en kan zo een beestje meenemen naar de buurman. Wittevlieg, luis, spint, noem maar op, en dan heb ik het nog niet eens over bacteriën en virussen. Zeker nu de teelten steeds schoner worden, neemt het risico toe. Vroeger kon je een bacterie of beestje nog snel aanpakken met een chemisch middel, maar biologische bestrijding werkt heel anders.”
Vooral tomatentelers vrezen voor ziekte-insleep, merkt de voorzitter. “Het zijn peperdure teelten. Ik zeg dan ook altijd: wanneer je twijfelt, moet je het niet doen. Als ik zelf tomaten- of rozenteler zou zijn, zou ik ook niet automatisch meedoen vanwege de risico’s.”
Zelf had de teler ten tijde van het evenement de nodige maatregelen genomen. Bij binnenkomst moest elke bezoeker over een ontsmettingsmat. Daarnaast hadden ze in de kas tot op heuphoogte plastic zeilen langs de paden gespannen, zodat mensen niet met ‘hun handen konden kijken’. Andere delen van het bedrijf hadden ze afgezet met linten. “Op die manier minimaliseerden we de risico’s, maar konden we toch ons bedrijf openstellen.”

Voorzorgsmaatregelen

De waarde van het evenement is dusdanig groot dat de regiocommissie samen met de teler kijkt naar maatregelen om het risico op ziekte-insleep te minimaliseren en dat de bezoeker toch een kijkje kan nemen op het bedrijf. Zo kunnen tomatentelers gebruik maken van een speciale plastic tunnel. Op die manier kunnen bezoekers wel de kas in, maar niet in aanraking komen met het gewas. Daarnaast ligt op ieder bedrijf een ontsmettingsmat bij de ingang. En voor telers die geen twee verschillende ingangen hebben, wordt dat ter plekke gecreëerd. “Elk bedrijf krijgt zoveel bezoekers over de vloer, dat je die niet via dezelfde deur naar binnen en naar buiten wilt laten lopen. Dat leidt tot chaos”, is Van Luijks ervaring.
Daarnaast is elk deelnemend teeltbedrijf verzekerd tegen besmetting. “Interpolis is sponsor. Dus iedereen is collectief verzekerd. Daar zitten voor de teler geen extra kosten aan verbonden. Er is in de ruim veertig jaar dat het evenement wordt georganiseerd, nog nooit iets dergelijks voorgekomen, maar je wilt alle risico’s uitsluiten.”
En alternatieven zijn mogelijk. Zo heeft trostomatenkwekerij Rimato dit jaar wel allerlei activiteiten in de schuur, maar kunnen de bezoekers niet de kas in. Bij Greenco (Tommies) mogen de mensen alleen in kleine groepjes de kas in. “We hebben vijftien bedrijven benaderd en er zijn er maar twee afgehaakt. Hieruit blijkt dus wel dat telers het belang van dit evenement inzien en graag meedenken om de bezoeker toch kennis te laten maken met hun product.”

Routing

Behalve maatregelen bij de individuele teler, heeft de commissie ook een protocol opgezet wat betreft het stroomlijnen van de bezoekers. “We hebben een route langs de bedrijven uitgezet, die het merendeel van de bezoekers ook daadwerkelijk volgt. Hierdoor ontstaat er logistiek gezien geen chaos en eindigt iedereen bij hetzelfde bedrijf. Dat is van belang omdat alleen daar de producten van de deelnemende bedrijven te koop zijn. We willen namelijk niet dat mensen producten onder hun arm van het ene naar het andere bedrijf meenemen, ook weer vanwege die hygiëne. Wolluis, galmijt, ze liften zo mee naar de buurman.”
Hier kunnen ook de telers terecht die ondanks alle aangeboden maatregelen hun bedrijf niet willen of kunnen openstellen. “Ze kunnen hun producten laten zien in een stand en het op die manier promoten.” Van Luijk kiest daar zelf ook voor nu het evenement dit jaar niet in zijn gebied valt. “We laten verschillende soorten aubergines zien en een kok zal de groente bereiden, zodat mensen kunnen beleven hoe veelzijdig en gezond dit product is.”

Aubergine populair

Hoewel het resultaat van promotie moeilijk te meten is, zit de aubergine wat dat betreft op de goede weg, voegt hij eraan toe. “De jongere generatie is geïnteresseerd in andere manieren van eten. De aubergine is supergezond en door het hoge ijzer- en magnesiumgehalte ook nog eens een goed alternatief voor vegetariërs. De populariteit neemt toe. Op een evenement als Kom in de Kas mogen we dan ook niet ontbreken.”

Samenvatting

Deelname aan Kom in de Kas betekent twee dagen lang duizenden bezoekers op het bedrijf en een verhoogd risico op ziekte-insleep. Toch beseffen telers maar al te goed hoe waardevol deze promotie voor hun bedrijf en de sector is. Regiocommissie Westland biedt daarom ondersteunende voorzorgsmaatregelen aan zodat de risico’s worden beperkt en bezoekers toch een breed aanbod aan glastuinbouwbedrijven kunnen bewonderen.

Tekst en foto’s: Marjolein van Woerkom.

Geef commentaar

Uw e-mail adres wordt niet gepubliceerd