Voor telers die vooruit kijken

Glastuinbouw moet verslimmen om te versnellen

Westland Event 2018
405 0
Glastuinbouw moet verslimmen om te versnellen

Op de tiende editie van het Westland Event bij Royal FloraHolland, afgelopen vrijdag, kwamen bijna 700 belangstellenden af. 'Data' is de nieuwe olie en het nieuwe goud, maar je moet er wel slim gebruik van maken, luidde de boodschap. Ofwel: de glastuinbouw moet verslimmen om te versnellen.

Naast de gebruikelijke gemeenplaatsen ("Verandering is de enige constante factor") zorgden de sprekers op het Westland Event gelukkig ook voor stof tot nadenken. Een selectie uit de vele presentaties: "Data zorgt voor snellere innovatie en een betere aansluiting op de markt" (Karin Zwinkels/gemeente Westland), "We leiden mensen op voor banen die straks niet meer bestaan" (Richard van Hooijdonk/trendwatcher), "We moeten data niet langer zien als een bijproduct, maar als een product" (Jack Esselink/IBM), "Het notitieboekje van mijn opa is ook precisielandbouw" (Jacob van den Borne/aardappelteler), "We moeten niet meer praten over digitalisering maar over algoritmisering" en "Wees lief voor onze nerds in het Westland, want die gaan we heel hard nodig hebben" (Jim Stolze/tech-ondernemer).

Mindset en skills

Key note spreker Richard van Hooijdonk nam de bezoekers als een tornado mee langs robots, crispr-cas9, vertical farming, telen op water, drone-bezorging, besturing via Internet of Things, blockchain, kunstmatige intelligentie en zelfsturende auto's. "Wat zou er gebeuren als al deze technieken jullie bedrijven inkwamen?", vroeg hij aan de zaal. We zouden waarschijnlijk reageren als een blaffende herder, want 'dat zit in ons immuunsysteem'. "Het komt, we weten niet wanneer, maar wel dat we er mee te maken gaan krijgen", waarschuwde hij.
Voor het moderne onderwijs had hij geen goed woord over, want 'we leiden mensen op voor banen die straks niet meer bestaan.' "We hebben data wetenschappers en analisten nodig, al gaat de toekomst niet over technologie, maar over mindset en skills" (namelijk: passie, nieuwsgierigheid, veerkracht, ideeën en ecosysteem). Wat dat laatste betreft, zei hij: "Succes wordt afhankelijk van de kwaliteit van jouw ecosysteem, en van het vermogen om samen te werken met partijen die jouw probleem kunnen oplossen."

Kunstmatige Intelligentie

Hierna kwamen Jack Esselink van IBM (over data en kunstmatige intelligentie), akkerbouwer Jacob van den Borne (over data en precisielandbouw) en Gerhard van der Bijl van Royal FloraHolland (over data en platform Floriday) aan bod.
Volgens Jack Esselink van IBM moet de glastuinbouw 'verslimmen om te versnellen'. Dat kan met behulp van Kunstmatige Intelligentie (AI), iets wat twee dagen eerder ook werd gezegd op het Future Trends & Innovations Event in het World Horti Center.
Jacob van den Borne liet zien welke technieken hij inzet om precisielandbouw te bedrijven, wat hij definieert als 'op het juiste moment op de juiste plek de juiste teeltmaatregel nemen'. Hij vergeleek het met het notitieboekje van zijn opa. Niets nieuws onder de zon dus. Hij verwacht dat drones - en daarna autonome robots - de taken van landbouwmachines zullen overnemen en sensoren belangrijker zullen worden.
Gerhard van der Bijl van Royal FloraHolland ging dieper in op de transformatie van de bloemen- en plantenveiling van fysieke naar digitale marktplaats en wat dat kan opleveren. De waarde zit in data en feedback, zei hij onder meer. De veiling wil data inzetten om bestaande diensten te optimaliseren, nieuwe te bedenken en groei te realiseren.
Daarnaast waren er pitches van Gearbox (robots en vision-technieken), ArgoEnergy/Delphy (Autonomous Greenhouse Challenge), LetsGrow (dataplatform), Hillenraad Data Refinery (databewerking met AI) en InHolland (smart horticulture).

'Wees lief voor onze nerds'

Uitsmijter van de dag was tech-ondernemer Jim Stolze, zoon van een Westlandse kassenbouwer, die momenteel aan zelflerende systemen werkt op het Amsterdam Science Park. "We moeten onze kinderen opleiden voor banen die nog gaan komen in plaats van banen die straks niet meer bestaan". zei hij, in lijn met Richard van Hooijdonk. "Ook moeten we niet meer praten over digitalisering, maar over algoritmisering. En moeten we data niet meer beschouwen als een soort afvalproduct, maar als een product." Het meest sexy beroep van 2019 is ongetwijfeld 'data scientist'. "Wees daarom lief voor onze nerds, want die gaan we heel hard nodig hebben", zei Jim. Hij pleitte voor een Tuinbouwuniversiteit in het Westland om te voorkomen dat onze bollebozen naar het buitenland vertrekken.
Westland Marketing presenteerde op het event een nieuwe promotievideo. Ook kreeg de website westlandhortibusiness.com een update met de thema's Energie en Robotica & Data. Deze uitingen moeten investeerders en bedrijven overhalen naar het Westland toe te komen en laten zien welke tuinbouwinnovaties en toeleveranciers beschikbaar zijn.

Tekst: Mario Bentvelsen. Foto: Rolf van Koppen Fotografie. Video: Westland Marketing. 

Geef commentaar

Uw e-mail adres wordt niet gepubliceerd